Książki, które zmieniły moje życie (a przynajmniej niektóre z nich)

Kiedy zastanawiałam się, które książki wybrać do tego wpisu, doszłam do wniosku, że w zasadzie każda lektura w jakimś stopniu wpływa na nasze życie. Na wizję świata, na poglądy, na rozwijanie pasji, na pogłębienie naszej wiedzy, na nowe znajomości (można na przykład porozmawiać po raz pierwszy z  jakąś osobą, gdy dowiemy się, że czytała tą samą lekturę), na nasze podejście do różnych spraw... Zdecydowałam się jednak wybrać z mojej półki te powieści, które moim zdaniem najbardziej na mnie wpłynęły.


Myślę, że gatunek książek, który w dużym stopniu buduje mój światopogląd i obrazuje prawdy o świecie i życiu, to powieści biograficzne. Mogę tutaj wyróżnić dzieła Irvinga Stone, takie jak "Udręka i ekstaza" o Michale Aniele i "Pasja życia" o Vincencie van Goghu.

Te zbeletryzowane biografie pokazały mi nie tylko, że życie sławnych dziś osób nie jest usłane różami i że droga do sukcesu prowadzi przez długą i męczącą ścieżkę. Dowiedziałam się z nich również, jak często geniusze uważani są za wariatów i że całe otoczenie może wyśmiewać ich pomysły. Ludzie, którzy przyczynili się do rozwoju świata i dokonali przełomowych odkryć lub w ogromnym stopniu wpłynęli na kulturę, często nie mieli żadnych przyjaciół, a inni ich nie akceptowali. Biografie uczą, że nie powinno się podcinać nikomu skrzydeł oraz żeby uparcie dążyć do celu, nawet gdy wszyscy dookoła nas do tego zniechęcają i nas nie rozumieją. Jeśli chodzi o ten gatunek, to mogę także polecić "200 uczonych w anegdocie" Andrzeja Kajetana Wróblewskiego. (Na razie przeczytałam pierwszą część, druga czeka cierpliwie na swoją kolej.)
Następna pozycja to powieść obyczajowa z cyklu "Jeżycjada" Małgorzaty Musierowicz: "Ida sierpniowa". To czwarta część, ale można przeczytać ją nie znając poprzednich tomów.
Tę książkę czytałam chyba pod koniec podstawówki. Pamiętam, że pomogła mi wtedy zrozumieć, dlaczego niektóre dziewczyny są uważane za ładne, a inne nie. Pokazała mi, jak ogromny wpływ mamy na to my same i nasze poczucie własnej wartości. Dowiedziałam się, że to, jak nas widzą inni, bardzo zależy od tego, jak my patrzymy na siebie.
Następna lektura to znów powieść obyczajowa: "Bransoletka" Ewy Nowak.
W tej książce wyraźnie zostało udowodnione, że pozory często mylą. Jednak ja skupiłam się na czymś innym. Przeplatający się watek teatru sprawił, że mówiła ona o wcielaniu się w różne role w zależności od sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Pokazała, jak ważne jest nasze nastawienie i to, jak nazywamy w myślach osoby i przedmioty. Zmieniła moje podejście do niektórych spraw.
Teraz trochę z innej beczki. :) Powieść podróżnicza Wojciecha Cejrowskiego "Rio Anaconda".
Właściwie większość powieści podróżniczych sprawiło, że zastanawiałam się nad wierzeniami dzikich plemion. "Rio Anaconda" wywarła na mnie największe wrażenie. Wiem, że autorzy mogą zmyślać i podkolorowywać swoje historie, jednak po lekturach z tego gatunku utwierdziłam się w przekonaniu, że czary istnieją. "Rio Anaconda" ujawniła ciemne strony i niebezpieczne aspekty uprawiania magii czy kontaktowania się z duchami przodków. Inne dzieło Cejrowskiego, "Gringo wśród dzikich plemion" zwróciło moją uwagę na to, że w samym środku dżungli ludzie nie mają dostępu do leków, więc muszą polegać jedynie na szamanach. Oprócz tych aspektów, powieści podróżnicze pogłębiły też oczywiście moją wiedzę o świecie. 
Na koniec coś luźniejszego. :) Fantastyka, science-fiction, Varonica Roth: "Niezgodna"
Czy ta książka wywarła duży wpływ na moje życie? Powiedziałabym raczej, że sięgnięcie po nią było takim przełomowym momentem zaczynającym nowy okres. "Niezgodną" przeczytałam w pierwszej klasie gimnazjum i wydaje mi się, że był to pierwszy "poważniejszy" cykl, przeznaczony już dla młodzieży, a nie dzieci. Po raz pierwszy bohaterowie historii, w którą się zagłębiałam, musieli podejmować tak ważne decyzje i odpowiedzialnie wkroczyć w dorosłość. Nigdy wcześniej nie spotkałam się też z tak rozbudowanym wątkiem miłosnym. Z powody tych pierwszych doświadczeń zaliczam "Niezgodną" do listy książek ważnych w moim życiu.
A jakie książki wywarły na Was największy wpływ?

Komentarze

Popularne posty

"Opowiadania dla dzieci według Dickensa"

Brandon Mull. "Baśniobór"

Najlepsi męscy bohaterowie w książkach. Za co ich kochamy?