"Niezgodna", "Zbuntowana", "Wierna"

Kiedy dostałam bon do Empika, nie miałam pojęcia, jaką lekturę kupić. Przeglądając je na regale, zauważyłam "Niezgodną", której autorką jest Veronica Roth. Przypomniałam sobie, że kilka osób polecało mi tę książkę. Otworzyłam pierwszą stronę. W oczy rzuciła mi się narracja pierwszoosobowa i czas teraźniejszy. "Kupię ją. Nawet, gdy mi się nie spodoba, będę umiała dotrwać do końca"- pomyślałam i dokonałam zakupu. I tak zaczęła się moja przygoda z tym wspaniałym cyklem science- fiction.


Jak już wspomniałam, książki te są pisane w pierwszej osobie i w czasie teraźniejszym, przez co bardzo szybko się je pochłania. Główną bohaterką i narratorką jest Beatrice- nastoletnia dziewczyna żyjąca w mieście podzielonym na pięć frakcji: Altruizm, Erudycję, Prawość, Serdeczność i Nieustraszoność. Każda osoba w wieku 16 lat podczas Ceremonii Wyboru musi zdecydować, czy chce pozostać w swojej frakcji, czy przenieść się do innej na zawsze. Pomóc ma im w tym test przynależności, który pokazuje, do jakiej frakcji pasuje dany nastolatek: w Altruizmie ludzie troszczą się o innych bardziej niż o siebie. Wszystkim pomagają, jednak sami nie mogą posiadać wartościowych przedmiotów ani pokazywać swojej urody. Noszą ubrania w szarym kolorze. W Erudycji żyją najmądrzejsze osoby. Ich kolorem jest niebieski. Całe dnie  przeprowadzają badania w laboratoriach lub się uczą. Są egoistami i wyśmiewają się z Altruistów. W Prawości liczy się tylko prawda. Nikt nie może tam kłamać. Ludzie uczą się tego już od najmłodszych lat. Nie mogą również zatajać prawdy. Chodzą w czarno- białych ubraniach. Następną frakcją jest Serdeczność- wszyscy są tam aż za bardzo mili. Nigdy nie wchodzą w konflikty, a jak coś im się nie podoba, nie mogą o tym mówić, by nie doprowadzić do kutni. Ich kolory to czerwony i żółty. Ostatnia frakcja to Nieustraszoność. Ich największym wrogiem jest strach. Nie mogą bać się nawet podejmowania ogromnego ryzyka- skaczą z pociągów, wspinają się po budynkach i uczą się rzucania nożami.
Jeśli ktoś nie pasuje do żadnej frakcji- jest Bezfrakcyjnym. To coś w rodzaju bezdomnych. Muszą sami sobie radzić, czasami pomaga im Altruizm. Gdy ktoś pasuje do więcej niż jednej frakcji jest Niezgodny i musi zostać wyeliminowany.
Beatrice, żyjąca dotychczas w Altruizmie opuszcza dom i wstępuje do Nieustraszoności. Test przynależności pokazał, że jest Niezgodna, wiec musi starać się to ukryć. W nowej frakcji zmienia imię na Tris,  uczy się walki i przezwyciężania swoich lęków za pomocą realnych symulacji. Poznaję również nowych przyjaciół i zakochuje się w młodym instruktorze- Cztery. Jednak w mieście nie jest bezpiecznie. Erudycja planuje atak na Altruizm. Co zrobi Tris?
Książki trzymają w napięciu i nie da się od nich oderwać. Są naprawdę świetne i znajdziemy tu wszystko, czego wymaga dobra książka: miłość, przyjaźń, niezwykłe przygody i zaskakujące zwroty akcji. W trzeciej części, gdzie zagadki zostają rozwiązane, niespodzianek jest bardzo dużo. Zakończenie całej trylogii jest ze wszystkich książek, jakie do tej pory przeczytałam, najbardziej niespodziewane. Serdecznie polecam! :)
Oprócz "podstawowej" trylogii ("Niezgodna", "Zbuntowana", "Wierna") polecam książkę "Cztery", która opowiada o tym, co działo się we frakcjach przed "Niezgodną", a głównym bohaterem jest Cztery. Jednak najpierw przeczytajcie podstawowe części!

Po skończeniu tej serii, książki w stylu "Niezgodnej" stały się moimi ulubionymi. Dzięki temu przeczytałam "Igrzyska Śmierci" (o których więcej możecie dowiedzieć się tutaj": "Igrzyska śmierci" .) Niestety ekranizacja serii książek o Tris nie podobała mi się (mimo tego, że moją ulubioną postać, czyli przywódczynię serdeczności, grała moja ulubiona aktorka Octavia Spencer. :) ) Jakoś brakowało mi opisów przeżyć i uczuć z książki. Dużo lepiej czyta się tę opowieść niż ogląda na ekranie. Zachęcam was więc do poznania książek z tej serii. <3

Komentarze

Popularne posty

"Opowiadania dla dzieci według Dickensa"

Brandon Mull. "Baśniobór"

Najlepsi męscy bohaterowie w książkach. Za co ich kochamy?