W ciemnych zaułkach amerykańskiej dzielnicy... S.E. Hinton "Outsiderzy"

 To właśnie tę książkę poznawali bohaterowie "Fangirl" autorstwa Rainbow Rowell. Powieść okrzyknięta "najchętniej czytaną lekturą szkolną w USA" i napisana przez 16-letnią dziewczynę intrygowała mnie już od dłuższego czasu. W dodatku miała opowiadać o rywalizujących gangach z różnych grup społecznych, co już gwarantowało duże emocje. Nic więc dziwnego, że w końcu musiałam sięgnąć po "Outsiderów" Susan Eloise Hinton. 


Narrator powieści to nastoletni Kucyk, jeden z Bażantów - ludzi mieszkających w biedniejszej części miasta, obdarzonych złą sławą, uznawanych za młodych przestępców. Mieszka on z dwoma starszymi braćmi: prawie zawsze uśmiechniętym Oranżadą oraz groźnym i poważnym Darrym. Wszyscy wspierają się i spędzają czas z innymi chłopakami z gangu: Stevem, Trzycentem, wiecznie łamiącym prawo Dallasem, który przybył z Nowego Yorku oraz Johnnym, wyglądającym na ciągle przestraszonego. Lubią chodzić do kina, palić papierosy oraz włóczyć się po okolicy. Jednak wiedzą, że niebezpiecznie jest to robić samemu, gdyż wszędzie mogą zaatakować Towary - bogaci nastolatkowie z miasta, jeżdżący drogimi samochodami, którzy zawsze znajdą powód, by dokuczyć Bażantom. Oczywiście gang Kucyka nie jest niewinny. Jego członkowie obrabowują sklepy, a dla rozrywki również szukają bójki z Towarami. Rywalizacja w mieście trwa, lecz główny bohater odkrywa jej różne oblicza, inne punkty widzenia obu stron oraz to, że każda z nich ma jakieś problemy. Przekonuje się też o mocy przyjaźni i wzajemnego wspierania się w gangu.


Na początku trochę zdziwił mnie styl, w jakim została napisana ta książka. Wydaje mi się, że po sposobie opowiadania i niektórych fragmentach rzeczywiście widać, że autorka jest dość młoda. Nie przeszkadza to jednak w jej czytaniu i w tym, by poważnie podejść do problemów bohaterów. Przejmowałam się ich losem i w pewnych momentach dobrze ich rozumiałam. 


Nie dziwi mnie fakt, że "Outsiderzy" to jedna z najchętniej czytanych lektur szkolnych w USA. Ciekawy temat, niespotykany aż tak często, najróżniejsi bohaterowie, do których czuje się sympatię, niespodziewane zwrotu akcji. Książkę pochłania się szybko, głównie przez styl, w jakim została napisana. Może nie nazwałabym jej wybitnym dziełem, obowiązkowym do przeczytania, ale na pewno mogę ją polecić. Polubiłam tych bohaterów i miło było towarzyszyć im w ich przygodach, a także zachwycić się mocą ich wielkiej przyjaźni, zasłoniętej groźnymi wizerunkami przestępców z ciemnej dzielnicy miasta. 


Komentarze

Popularne posty

"Opowiadania dla dzieci według Dickensa"

Brandon Mull. "Baśniobór"

Najlepsi męscy bohaterowie w książkach. Za co ich kochamy?